NRD Начало
Петък, 20 Септември 2024
Начало Авансцена Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза италианският художник Атилио Таверна
4882
Авансцена

Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза италианският художник Атилио Таверна

"Аз бях много обогатен от Дора Валие. Тя промени живота ми", каза италианският художник Атилио Таверна. Творецът представи в София изложба с абстрактни платна, която посвети на 100-годишнината на българския изкуствовед Дора Увалиева, която добива популярност в чужбина като Дора Валие. „След като прочетох книгата на Дора Валие за абстрактизма, се изстрелях напред

| 04 Юли 2024, 14:17 ч.
Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза  италианският художник Атилио Таверна
Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза италианският художник Атилио Таверна
Снимка © Ваня Сухарова / БТА

"Аз бях много обогатен от Дора Валие. Тя промени живота ми", каза италианският художник Атилио Таверна. Творецът представи в София изложба с абстрактни платна, която посвети на 100-годишнината на българския изкуствовед Дора Увалиева, която добива популярност в чужбина като Дора Валие.

Стотици хиляди малки стъклени мъниста покриват целия канадски павилион на Венецианското биенале на изкуството тази година. Проектът, озаглавен Trinket („Дрънкулка“, англ.) е на Капуани Киуанга – първата чернокожа жена, излагала в канадския павилион.

В павилиона са разположени и четири скулптури от един и същ материал, инкрустирани с мъниста. Чрез проекта си авторката разказва историята на Венецианското стъкло и иска да покаже как то променя света. 

Комисар на павилиона е Националната галерия на Канада, а куратор е Гаетане Верна. Това е първият път, когато художник драпира павилиона в пищни нишки от кобалтово-сини мъниста, посочва канадското издание CBC.

ПАВИЛИОНЪТ

Според архитектурния историк Питър Сийли, който е асистент във Факултета по архитектура, ландшафт и дизайн на Даниелс в Университета на Торонт

Осем художници ще вземат участие в XXVIII-мия Международен пленер по живопис „Дружба“, който ще се проведе в Стара Загора. Това съобщи Милен Алагенски, председател на Съюза на българските художници (СБХ), клон Стара Загора. 

Участие във форума, който започва утре, 7 юни, ще вземат Ганчо Ганчев – Гана, Райчо Чакъров, Слави Тенев, Клара Хорис, Сузане Хуземан и Чаъръ Сарай.

Международният пленер „Дружба“ датира от 1980 година и се провежда в началото на юни. Като организатори са Община Стара Загора и представителството на СБХ в града. Основната му идея е да бъде място за творческа среща на старозагорските художници с колеги от страната и чужбина.

Този празник на изобразителното изкуство се вписва органично в културната политика на Община Стара Загора, насочена към диалог и партниране с различните творчески организации на нейна територия.

За поредна година фестивалът Open Buzludzha свързва култура, история и природа в незабравимо изживяване в подножието на връх “Бузлуджа” и на едноименния монумент. Това каза арх. Дора Иванова, председател на фондация “Проект Бузлуджа”, които са организатори на събитието. 

Фестивалът ще бъде от осми до 11 август и ще включва концерти, 3D мапинг шоу и богата дневна програма.

По думите и тази година фестивалът ще бъде различен и още по-вдъхновяващ. На поляната пред хижа Бузлуджа и в подножието на самия монумент гостите могат да очакват три дни и три нощи редица известни български и чуждестранни групи, сред които "Керана и космонавтите" и Cool Den, както и над 20 DJ-я. Ще има и тематични партита, допълват организаторите. Събитието ще е на три музикални сцени сред природата, като освен с това фестивалът се отличава и с богата дневна програма.

Във фестивалната игра

Актрисата Зоуи Кравиц представя режисьорския си дебют с филма „Мигни два пъти“. Психологическият трилър е вече в кината, съобщават от „Александра филмс“.

В главната роля на милиардера Слейтър Кинг влиза любимецът на дамите – Чанинг Тейтъм. Актьорът е в напълно ново амлоа – потаен, мистериозен и опасен. Партнира му актрисата Наоми Аки, която се превъплъти в певицата Уитни Хюстън в I Wanna Dance With Somebody.

Филмът е създаден от Зоуи Кравиц – дъщерята на музикалната легенда Лени Кравиц и актрисата Лиза Боне, както и годеница на Чанинг Тейтъм. За идеята зад „Мигни два пъти“ звездата от „Дивергенти“ и „Лудия Макс: Пътят на яростта“ споделя: „Исках да покажа колко е абсурдно, когато хор

Йорданка Христова е готова с първи том от автобиографичната трилогия „Изповед“, посветена на нейния живот. 

Официалната премиера на книгата ще бъде през есента, съобщават от екипа на певицата.

Както информирахме, на 12 август, на Античния театър в Пловдив, ще се състои концерт-спектакъла „Йорданка Христова – завинаги", реплика на големия концерт от ноември 2023 г. в зала 1 на НДК, който ознаменува началото на прощалното турне на певицата. 

На сцената ще прозвучат златните хитове на звездата, както и песни от актуалния й албум „Обич разпиляна".

Спектакълът ще разкаже за музикалния път на певицата. „Всяка среща с моята публика е вълнение и изпитание. Благодаря на съдбата, че съхрани гласа и енергията ми, защото те са важни за един артист, когато е на сцена“, казва Йорда

„След като прочетох книгата на Дора Валие за абстрактизма, се изстрелях напред. И този мой сериозен напредък аз го дължа изцяло на нея. Вярвам, че съм културно задължен към Дора Валие и поради този дълг, който нося към нея, аз дойдох тук да направя тази изложба и да говоря за нея“, казва още италианският писател.

ИЗЛОЖБАТА

Експозицията Abstracta е изложена в галерия „Средец“ на Министерството на културата до 17 юли и е под патронажа на президента на Република България Румен Радев. 

„От теоретичните идеи на Дора Валие художникът черпи вдъхновение за своите творби. Той сътворява съюз между изкуство, архитектура, наука и математика. Художествена разработка, която преоткрива изобразителния език на абстракцията в светлината на приноса на квантовата физика“, разказват организаторите на изложбата в София.

Атилио Таверна казва, че най-голямото удовлетворение, което изпитал с представянето на изложбата тук било, че в София е намерил преводач за книгата на Дора Валие. „Когато излиза книгата й през 1980 година, тя е публикувана във всички страни в Западния свят. Не е публикувана само в Русия и в България. Каква случайност е това, предвид, че Дора Валие е не само българка, ами е родена в София. И ще Ви кажа кое е най-голямото ми удовлетворение – преводачът, който превежда на изложбата, се нае да преведе книгата на Дора Валие на български език. И поради точно това удовлетворение, смятам, че си заслужаваха всичките ми усилия“, разказва той.

Моноспектакълът на Мариус Куркински "Нашенец" и девет избрани български продукции ще бъдат част от програмата на 40-ите юбилейни Празници на изкуствата "Аполония" в Созопол, които ще се проведат между 28 и 7 септември, съобщават организаторите от Фондация "Аполония".

В моноспектакъла, с който Куркински отбелязва 30 години на сцената, актьорът се превъплъщава в различни герои на Чудомир. Той е част от богатия афиш на фестивала, в който са включени постановки от различни театри в страната, сред които Варненският, Пловдивският, Ямболският, както и на Малък градски театър "Зад канала", Театър 199 "Валентин Стойчев" и други.

За любителите на българското кино са подбрани девет заглавия, от които три ще бъдат съвсем нови. Своята премиера на "Аполония" ще направи първият епизод на българския сериал "Всичко за сина ми". В него актьорът Димитър Рачков играе самотен бащ

Изпълнителите от британската група „Джайв Ейсис“ бяха удостоени с награда на името на д-р Емил Илиев, създател на международния джаз фестивал с неговото име в Боровец. Отличието им бе връчено в последната фестивална вечер от артистичния директор д-р Татяна Илиева. 

„С групата се познаваме повече от 13 години. Това е тяхното пето участие на международния джаз фестивал и второ на новата локация в курортен комплекс Боровец. През всички тези години тези хора бяха лоялни към паметта на съпруга ми, към мен, нашето семейство и към фестивала“, каза по време на награждаването д-р Татяна Илиева. 

Тя добави, че групата навсякъде е разпространила добрата слава на фестивала и на България. 

Д-р Илиева награди и четирима доброволци, които се включват за поредна година и помагат в организацията. Сертификати получиха тримата самоковски младежи Георги Стоилов, Вен

„ХаХаХа на пейка“ се завръща за трета поредна година с представления на открито, съобщават от „ХаХаХа ИмПро театър“.

По думите им предстоят три импровизационни спектакъла със свободен достъп и на открито, на нестандартни локации.

„Естеството на импровизационния театър и създаването на истории на момента позволява на трупата да представи три различни спектакъла, които няма да бъдат повторени никога повече. Всеки спектакъл ще бъде обявяван в деня на представянето му, а конкретната локацията ще бъде изяснявана непосредствено преди започването, на принципа на флашмоб. Подробна информация за всяко представление ще може да бъде намерена в социалните мрежи и информационния ни сайт  в деня на събитието“, разказват от „ХаХаХа ИмПро театър“. 

Импровизационният театър се характеризира с интерактивно участие на п

Българската диригентка Деляна Лазарова откри международния конкурс “Джордже Енеску” в Румъния.

Събитието, което е популярно в музикалните среди по целия свят, започна на 31 август (събота) с концерт под палката на нашата сънародничка в Атенеума - най-престижната концертна зала в Букурещ.

“Програмата включваше творба на корейския композитор Шин Ким; Пол Константиненску - троен концерт за цигулка, виолончело, пиано с предните победители Мария Марика (цигулка), Александра Сегал (пиано) и Бенжаин Круитхоф (виолончело). Завършихме с емблематичната творба “Румънска Поема” от Джордже Енеску, която той пише на 16 г. Тя завършва със стария кралски химн на Румъния и включва фолклорни мотиви в средния дял на произведението, което е доста програмно”, разказа специално Деляна Лазарова.

По думите й публиката е била изключително ентусиазира

Ava Trio (Италия/Турция/Нидерландия), чието българско минитурне започна вчера в Студентския дом с акустичен концерт, ще свири още веднъж за софийската публика на 2 август в „Сингълс“ (НДК), на връщане от Варна и Русе, съобщават организаторите от „Аларма пънк джаз“

Събитието закрива летния сезон на фестивала.

Пътищата на Джузепе Доронцо (баритон сакс, иранска гайда, зурна и други духови инструменти), Есат Екинджиолу (контрабас) и Пино Базиле (традиционни ударнни инструменти, включително тъпан) се пресичат в Нидерландия. „Но общото не е само легендарната Грьонингенска консерватория и уклонът към по-неконвенционалните форми в джаза и съвременната импровизирана музика, а и една специфична южняшка чувствителност, която още с първите им записи и концерт

„Има проявен интерес от страна на  Националната художествена академия (НХА) в София изложбата да бъде показана и там, но все още не знаем какво ще стане. Много е хубаво пространството на Академията, но не знам с мен какво ще се случи“, казва той. А аз мечтая да реализираме и една конференция за студенти, защото за Дора Валие не може да се говори за 10-15 минути. Творческият й път е бил много динамичен. Тя се е срещала с различни концептуални теории, с които е трябвало да се конфронтира, посочва Атилио Таверна.

САМО ЕДНА СРЕЩА

През 70-те години на XX век Атилио Таверна отива в Париж, за да учи история. Учи при „Амо Парнас“ – италианска група артисти. „Те имаха много силни отношения с Италианското посолство и Италианския културен институт в Париж“, разказва художникът.

„Срещахме се в легендарни заведения, които бяха на мода. И беше практика навремето на витрините на тези заведения да се разполагат плакатите на текущи и предстоящи изложби. На един от тези афиши веднъж се спрях, защото ми направи впечатление изображението, което беше разположено на него – на руския артист Сергей Поляков. Това изображение беше абстрактно, с геометрични фигури, но с един известен реализъм. Това нещо много ме заинтригува. Оказа се, че галерията, където е изложбата, е на 300-400 метра и аз отидох да я видя. И отдолу на афиша пишеше: „Представено от Дора Валие“. Не знаех коя е тя. Отидох да видя изложбата и се озовах пред една жена, която беше на възрастта на майка ми. С черна коса, много впечатляваща, с добро физическо телосложение, женствена, с много силно изразена персоналност“, спомня си италианският художник.

Разказва, че картините на Поляков много му харесали. „Но това, което тя обясняваше за картините на Поляков, наистина ме докосна по един незабравим начин. Защото тя повтаряше едно и също нещо по различни начини, но винаги с един и същи краен резултат – че абстрактното изкуство е начин да кажем абстрактното чрез видимото. Това е нещо, което ни позволява да се разгърнем в необятното. За този момент това беше всичко. Видях картините, видях изложбата, срещнах се с нея, след което всеки продължи по своя път“, казва Таверна.

 „За мен, като че ли всичко там беше приключило. Дори и не си представях, че тя вече е била написала книга, която се казва „Абстрактното изкуство – космосът на чистото изображение“. Ако знаех, че тя ще бележи живота ми по такъв начин чрез тази своя книга, тогава, при първата ни среща, никога нямаше да я оставя да си отиде от живота ми“, казва той. Никога повече след това не среща лично Дора Валие.

КНИГАТА НА ДОРА ВАЛИЕ

Тя пише книгата между 1963 и 1964 година. Но изданието е публикувано от „Фламарион“ чак през 1980 година. В този период от написването до публикуването Дора Валие си задава въпроса как се заражда супрематизмът - как се е родил философски.

Таверна разказва, че Михаил Василевич Матюшин, Алексей Елисеевич Крученич и Казимир Северинович Малевич създават пиесата „Победата над слънцето“. Тя е написана на „заума език“, който самите те са изобретили. Спектакълът е представен един- единствен път в Санкт Петербург. „Но интересното е, че в тази театрална пиеса, която те са създали, се е намирало цялото бъдеще. Защото тази пиеса дава началото на руския супрематизъм и особено този на Малевич“, разказва италианският художник.  По думите му след 1913 година тримата автори на пиесата се разпръскват, но Малевич разписва своята теоритизация, базирайки се на този опит, който заедно са преживели. 

„Дора Валие успява да възстанови писмата, да ги открие, да ги съхрани, които са обект на обмен на кореспонденция, след като тримата са се разделили. И по този начин успяхме да проследим откъде стартира супрематизмът и как се развива в бъдещето“, казва Атилио Таверна. 

Той подчертава, че в едно от писмата си Малевич обяснява: „Нищото, което аз познавам, е нищото от нищото“. „И трябва да си зададем тук въпроса дали това е нещо ново. Не, не е ново, защото вече през мистичния период то се е проявявало. Майстер Екхард казва: „Аз съм нищото и поради това съм всичко“, припомня той.  

Художникът отбелязва, че периодът, в който Дора Валие изучава всичкото това, е през 70-те години на XX век. Точно в този период, когато върви това теоретизиране на Дора Валие по тази теория, американците измислят нов слоган – less is more (малкото е повече - от англ. ез.). „Но това вече Малевич го е заявил. Т.е. нямало е нищо по-малко от малкото, което е направил Малевич. И всъщност може да кажем, че американците с този слоган имитират Малевич. И след като Дора Валие изучава от една страна тримата абстрактисти, а от друга – тази „нова американска теория“, тя приключва проучването си и дава всичките си ръкописи на „Фамарион“. Именно той публикува книгата през 1980 година“, разказва Таверна.  

По думите му тогава френската критика определя Дора Валие като може би една от петте най-добри теоретици в света. В Италия книгата е публикувана през 1984 година. „Аз я прочетох веднага, след като излезе. И прочитът на тази книга ме върна 12-13 години назад във времето, когато я срещнах. И тогава се упрекнах за това, че навремето не съм знаел колко важна ще се окаже Дора Валие, за да вляза в по-тесен контакт с нея и поне малко да си поговорим“, казва италианският художник.

ЗА ДОРА ВАЛИЕ

Дора Увалиева напуска България през 1950 година и се установява в Париж. Там добива популярност като Дора Валие. Изучава византийско изкуство и защитава дисертация в университета в Падуа. През 1953 г. се присъединява към списанието "Каи д’Ар", наследявайки Жак Дюпен. По този начин се запознава с Жорж Брак, Пикасо и много от големите художници на 20-и век. През 1967 г. публикува L-Art Abstrait, където проследява историята на абстракцията, нейната поява в живописта и скулптурата. 

„След публикуването на книгата през 1980 година, френската преса взе много интервюта от нея, стана популярна и така нещата напред за нея продължиха. В  едно от интервютата тя казва: „Аз никога не съм се чувствала изкуствовед. По-скоро се чувства като човек, който е писал за неща, които не съществуват, но които можеха да съществуват“. Това е декларацията, която Дора Валие прави пред журналистите“, разказва Атилио Таверна.

Той посочва, че преди около пет години в квантистиката са открити временните кристали. „Това са кристали, които живеят 70-80 секунди, защото имат анатомична мрежа, която е много слаба. Появяват се и изчезват“, казва той. Когато вижда изображение на такива кристали, го изпраща на своя приятелка, която е директор на всички музеи в Рим. И я пита: „Сега, кажи ми, като виждаш това изображение, не намираш ли моето творчество в нея?“ А жената отговоря: „Да, точно това е, което намирам“.

„Съгласни сме, че моето творчество е като в тази картина. Само че моята картина е направена преди 30 години, а не преди четири-пет. И всъщност тази случка доказва предсказанията на Дора Валие, че правим нещо, което не съществува, но е можело да съществува“, казва италианският художник.

Атилио Таверна (1945) живее и работи в Басано дел Грапа (Виченца). Учи живопис в Академията за изящни изкуства във Венеция. Основополагаща за кариерата му е срещата му в средата на 70-те години с професор Дино Формаджо, известен естет, с когото започва теоретични изследвания. След дълъг престой в Париж, заминава за САЩ и през 1989 г. публикува теоретичното изследване „Проучване над хипотеза за форма“. Прави изложби в различни градове на област Венето, Италия, и Германия.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
„Силна вода“ открива есенното издание на кинофестивала „24 през 2024“
Филмът „Силна вода“ открива този петък, 20 септември, есенното издание на фестивала за българско класическо кино „24 през 2024“. Вечерта в кино „Одео ...
В Силистра откриха изложба с творби на художници, поставили началото на изобразителното изкуство в града
Изложба със заглавие „Първите“ беше открита в Художествената галерия в Силистра. Тя е с творби от фонда на галерията, дело на художници, поставили началото на изобрази ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
Тикер в 01:00 ч.
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сград ...
Начало Авансцена
4882
Авансцена

Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза италианският художник Атилио Таверна

"Аз бях много обогатен от Дора Валие. Тя промени живота ми", каза италианският художник Атилио Таверна.„След като прочетох книгата на Дора Валие за абстрактизма, се изстрелях напред.

| 04 Юли 2024, 14:17 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза  италианският художник Атилио Таверна
Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза италианският художник Атилио Таверна
Снимка © Ваня Сухарова / БТА

"Аз бях много обогатен от Дора Валие. Тя промени живота ми", каза италианският художник Атилио Таверна. Творецът представи в София изложба с абстрактни платна, която посвети на 100-годишнината на българския изкуствовед Дора Увалиева, която добива популярност в чужбина като Дора Валие.

„След като прочетох книгата на Дора Валие за абстрактизма, се изстрелях напред. И този мой сериозен напредък аз го дължа изцяло на нея. Вярвам, че съм културно задължен към Дора Валие и поради този дълг, който нося към нея, аз дойдох тук да направя тази изложба и да говоря за нея“, казва още италианският писател.

Стотици хиляди малки стъклени мъниста покриват целия канадски павилион на Венецианското биенале на изкуството тази година. Проектът, озаглавен Trinket („Дрънкулка“, англ.) е на Капуани Киуанга – първата чернокожа жена, излагала в канадския павилион.

В павилиона са разположени и четири скулптури от един и същ материал, инкрустирани с мъниста. Чрез проекта си авторката разказва историята на Венецианското стъкло и иска да покаже как то променя света. 

Комисар на павилиона е Националната галерия на Канада, а куратор е Гаетане Верна. Това е първият път, когато художник драпира павилиона в пищни нишки от кобалтово-сини мъниста, посочва канадското издание CBC.

ПАВИЛИОНЪТ

Според архитектурния историк Питър Сийли, който е асистент във Факултета по архитектура, ландшафт и дизайн на Даниелс в Университета на Торонт

Осем художници ще вземат участие в XXVIII-мия Международен пленер по живопис „Дружба“, който ще се проведе в Стара Загора. Това съобщи Милен Алагенски, председател на Съюза на българските художници (СБХ), клон Стара Загора. 

Участие във форума, който започва утре, 7 юни, ще вземат Ганчо Ганчев – Гана, Райчо Чакъров, Слави Тенев, Клара Хорис, Сузане Хуземан и Чаъръ Сарай.

Международният пленер „Дружба“ датира от 1980 година и се провежда в началото на юни. Като организатори са Община Стара Загора и представителството на СБХ в града. Основната му идея е да бъде място за творческа среща на старозагорските художници с колеги от страната и чужбина.

Този празник на изобразителното изкуство се вписва органично в културната политика на Община Стара Загора, насочена към диалог и партниране с различните творчески организации на нейна територия.

За поредна година фестивалът Open Buzludzha свързва култура, история и природа в незабравимо изживяване в подножието на връх “Бузлуджа” и на едноименния монумент. Това каза арх. Дора Иванова, председател на фондация “Проект Бузлуджа”, които са организатори на събитието. 

Фестивалът ще бъде от осми до 11 август и ще включва концерти, 3D мапинг шоу и богата дневна програма.

По думите и тази година фестивалът ще бъде различен и още по-вдъхновяващ. На поляната пред хижа Бузлуджа и в подножието на самия монумент гостите могат да очакват три дни и три нощи редица известни български и чуждестранни групи, сред които "Керана и космонавтите" и Cool Den, както и над 20 DJ-я. Ще има и тематични партита, допълват организаторите. Събитието ще е на три музикални сцени сред природата, като освен с това фестивалът се отличава и с богата дневна програма.

Във фестивалната игра

Актрисата Зоуи Кравиц представя режисьорския си дебют с филма „Мигни два пъти“. Психологическият трилър е вече в кината, съобщават от „Александра филмс“.

В главната роля на милиардера Слейтър Кинг влиза любимецът на дамите – Чанинг Тейтъм. Актьорът е в напълно ново амлоа – потаен, мистериозен и опасен. Партнира му актрисата Наоми Аки, която се превъплъти в певицата Уитни Хюстън в I Wanna Dance With Somebody.

Филмът е създаден от Зоуи Кравиц – дъщерята на музикалната легенда Лени Кравиц и актрисата Лиза Боне, както и годеница на Чанинг Тейтъм. За идеята зад „Мигни два пъти“ звездата от „Дивергенти“ и „Лудия Макс: Пътят на яростта“ споделя: „Исках да покажа колко е абсурдно, когато хор

Йорданка Христова е готова с първи том от автобиографичната трилогия „Изповед“, посветена на нейния живот. 

Официалната премиера на книгата ще бъде през есента, съобщават от екипа на певицата.

Както информирахме, на 12 август, на Античния театър в Пловдив, ще се състои концерт-спектакъла „Йорданка Христова – завинаги", реплика на големия концерт от ноември 2023 г. в зала 1 на НДК, който ознаменува началото на прощалното турне на певицата. 

На сцената ще прозвучат златните хитове на звездата, както и песни от актуалния й албум „Обич разпиляна".

Спектакълът ще разкаже за музикалния път на певицата. „Всяка среща с моята публика е вълнение и изпитание. Благодаря на съдбата, че съхрани гласа и енергията ми, защото те са важни за един артист, когато е на сцена“, казва Йорда

ИЗЛОЖБАТА

Експозицията Abstracta е изложена в галерия „Средец“ на Министерството на културата до 17 юли и е под патронажа на президента на Република България Румен Радев. 

Моноспектакълът на Мариус Куркински "Нашенец" и девет избрани български продукции ще бъдат част от програмата на 40-ите юбилейни Празници на изкуствата "Аполония" в Созопол, които ще се проведат между 28 и 7 септември, съобщават организаторите от Фондация "Аполония".

В моноспектакъла, с който Куркински отбелязва 30 години на сцената, актьорът се превъплъщава в различни герои на Чудомир. Той е част от богатия афиш на фестивала, в който са включени постановки от различни театри в страната, сред които Варненският, Пловдивският, Ямболският, както и на Малък градски театър "Зад канала", Театър 199 "Валентин Стойчев" и други.

За любителите на българското кино са подбрани девет заглавия, от които три ще бъдат съвсем нови. Своята премиера на "Аполония" ще направи първият епизод на българския сериал "Всичко за сина ми". В него актьорът Димитър Рачков играе самотен бащ

Изпълнителите от британската група „Джайв Ейсис“ бяха удостоени с награда на името на д-р Емил Илиев, създател на международния джаз фестивал с неговото име в Боровец. Отличието им бе връчено в последната фестивална вечер от артистичния директор д-р Татяна Илиева. 

„С групата се познаваме повече от 13 години. Това е тяхното пето участие на международния джаз фестивал и второ на новата локация в курортен комплекс Боровец. През всички тези години тези хора бяха лоялни към паметта на съпруга ми, към мен, нашето семейство и към фестивала“, каза по време на награждаването д-р Татяна Илиева. 

Тя добави, че групата навсякъде е разпространила добрата слава на фестивала и на България. 

Д-р Илиева награди и четирима доброволци, които се включват за поредна година и помагат в организацията. Сертификати получиха тримата самоковски младежи Георги Стоилов, Вен

„ХаХаХа на пейка“ се завръща за трета поредна година с представления на открито, съобщават от „ХаХаХа ИмПро театър“.

По думите им предстоят три импровизационни спектакъла със свободен достъп и на открито, на нестандартни локации.

„Естеството на импровизационния театър и създаването на истории на момента позволява на трупата да представи три различни спектакъла, които няма да бъдат повторени никога повече. Всеки спектакъл ще бъде обявяван в деня на представянето му, а конкретната локацията ще бъде изяснявана непосредствено преди започването, на принципа на флашмоб. Подробна информация за всяко представление ще може да бъде намерена в социалните мрежи и информационния ни сайт  в деня на събитието“, разказват от „ХаХаХа ИмПро театър“. 

Импровизационният театър се характеризира с интерактивно участие на п

Българската диригентка Деляна Лазарова откри международния конкурс “Джордже Енеску” в Румъния.

Събитието, което е популярно в музикалните среди по целия свят, започна на 31 август (събота) с концерт под палката на нашата сънародничка в Атенеума - най-престижната концертна зала в Букурещ.

“Програмата включваше творба на корейския композитор Шин Ким; Пол Константиненску - троен концерт за цигулка, виолончело, пиано с предните победители Мария Марика (цигулка), Александра Сегал (пиано) и Бенжаин Круитхоф (виолончело). Завършихме с емблематичната творба “Румънска Поема” от Джордже Енеску, която той пише на 16 г. Тя завършва със стария кралски химн на Румъния и включва фолклорни мотиви в средния дял на произведението, което е доста програмно”, разказа специално Деляна Лазарова.

По думите й публиката е била изключително ентусиазира

Ava Trio (Италия/Турция/Нидерландия), чието българско минитурне започна вчера в Студентския дом с акустичен концерт, ще свири още веднъж за софийската публика на 2 август в „Сингълс“ (НДК), на връщане от Варна и Русе, съобщават организаторите от „Аларма пънк джаз“

Събитието закрива летния сезон на фестивала.

Пътищата на Джузепе Доронцо (баритон сакс, иранска гайда, зурна и други духови инструменти), Есат Екинджиолу (контрабас) и Пино Базиле (традиционни ударнни инструменти, включително тъпан) се пресичат в Нидерландия. „Но общото не е само легендарната Грьонингенска консерватория и уклонът към по-неконвенционалните форми в джаза и съвременната импровизирана музика, а и една специфична южняшка чувствителност, която още с първите им записи и концерт

„От теоретичните идеи на Дора Валие художникът черпи вдъхновение за своите творби. Той сътворява съюз между изкуство, архитектура, наука и математика. Художествена разработка, която преоткрива изобразителния език на абстракцията в светлината на приноса на квантовата физика“, разказват организаторите на изложбата в София.

Атилио Таверна казва, че най-голямото удовлетворение, което изпитал с представянето на изложбата тук било, че в София е намерил преводач за книгата на Дора Валие. „Когато излиза книгата й през 1980 година, тя е публикувана във всички страни в Западния свят. Не е публикувана само в Русия и в България. Каква случайност е това, предвид, че Дора Валие е не само българка, ами е родена в София. И ще Ви кажа кое е най-голямото ми удовлетворение – преводачът, който превежда на изложбата, се нае да преведе книгата на Дора Валие на български език. И поради точно това удовлетворение, смятам, че си заслужаваха всичките ми усилия“, разказва той.

„Има проявен интерес от страна на  Националната художествена академия (НХА) в София изложбата да бъде показана и там, но все още не знаем какво ще стане. Много е хубаво пространството на Академията, но не знам с мен какво ще се случи“, казва той. А аз мечтая да реализираме и една конференция за студенти, защото за Дора Валие не може да се говори за 10-15 минути. Творческият й път е бил много динамичен. Тя се е срещала с различни концептуални теории, с които е трябвало да се конфронтира, посочва Атилио Таверна.

САМО ЕДНА СРЕЩА

През 70-те години на XX век Атилио Таверна отива в Париж, за да учи история. Учи при „Амо Парнас“ – италианска група артисти. „Те имаха много силни отношения с Италианското посолство и Италианския културен институт в Париж“, разказва художникът.

„Срещахме се в легендарни заведения, които бяха на мода. И беше практика навремето на витрините на тези заведения да се разполагат плакатите на текущи и предстоящи изложби. На един от тези афиши веднъж се спрях, защото ми направи впечатление изображението, което беше разположено на него – на руския артист Сергей Поляков. Това изображение беше абстрактно, с геометрични фигури, но с един известен реализъм. Това нещо много ме заинтригува. Оказа се, че галерията, където е изложбата, е на 300-400 метра и аз отидох да я видя. И отдолу на афиша пишеше: „Представено от Дора Валие“. Не знаех коя е тя. Отидох да видя изложбата и се озовах пред една жена, която беше на възрастта на майка ми. С черна коса, много впечатляваща, с добро физическо телосложение, женствена, с много силно изразена персоналност“, спомня си италианският художник.

Разказва, че картините на Поляков много му харесали. „Но това, което тя обясняваше за картините на Поляков, наистина ме докосна по един незабравим начин. Защото тя повтаряше едно и също нещо по различни начини, но винаги с един и същи краен резултат – че абстрактното изкуство е начин да кажем абстрактното чрез видимото. Това е нещо, което ни позволява да се разгърнем в необятното. За този момент това беше всичко. Видях картините, видях изложбата, срещнах се с нея, след което всеки продължи по своя път“, казва Таверна.

 „За мен, като че ли всичко там беше приключило. Дори и не си представях, че тя вече е била написала книга, която се казва „Абстрактното изкуство – космосът на чистото изображение“. Ако знаех, че тя ще бележи живота ми по такъв начин чрез тази своя книга, тогава, при първата ни среща, никога нямаше да я оставя да си отиде от живота ми“, казва той. Никога повече след това не среща лично Дора Валие.

КНИГАТА НА ДОРА ВАЛИЕ

Тя пише книгата между 1963 и 1964 година. Но изданието е публикувано от „Фламарион“ чак през 1980 година. В този период от написването до публикуването Дора Валие си задава въпроса как се заражда супрематизмът - как се е родил философски.

Таверна разказва, че Михаил Василевич Матюшин, Алексей Елисеевич Крученич и Казимир Северинович Малевич създават пиесата „Победата над слънцето“. Тя е написана на „заума език“, който самите те са изобретили. Спектакълът е представен един- единствен път в Санкт Петербург. „Но интересното е, че в тази театрална пиеса, която те са създали, се е намирало цялото бъдеще. Защото тази пиеса дава началото на руския супрематизъм и особено този на Малевич“, разказва италианският художник.  По думите му след 1913 година тримата автори на пиесата се разпръскват, но Малевич разписва своята теоритизация, базирайки се на този опит, който заедно са преживели. 

„Дора Валие успява да възстанови писмата, да ги открие, да ги съхрани, които са обект на обмен на кореспонденция, след като тримата са се разделили. И по този начин успяхме да проследим откъде стартира супрематизмът и как се развива в бъдещето“, казва Атилио Таверна. 

Той подчертава, че в едно от писмата си Малевич обяснява: „Нищото, което аз познавам, е нищото от нищото“. „И трябва да си зададем тук въпроса дали това е нещо ново. Не, не е ново, защото вече през мистичния период то се е проявявало. Майстер Екхард казва: „Аз съм нищото и поради това съм всичко“, припомня той.  

Художникът отбелязва, че периодът, в който Дора Валие изучава всичкото това, е през 70-те години на XX век. Точно в този период, когато върви това теоретизиране на Дора Валие по тази теория, американците измислят нов слоган – less is more (малкото е повече - от англ. ез.). „Но това вече Малевич го е заявил. Т.е. нямало е нищо по-малко от малкото, което е направил Малевич. И всъщност може да кажем, че американците с този слоган имитират Малевич. И след като Дора Валие изучава от една страна тримата абстрактисти, а от друга – тази „нова американска теория“, тя приключва проучването си и дава всичките си ръкописи на „Фамарион“. Именно той публикува книгата през 1980 година“, разказва Таверна.  

По думите му тогава френската критика определя Дора Валие като може би една от петте най-добри теоретици в света. В Италия книгата е публикувана през 1984 година. „Аз я прочетох веднага, след като излезе. И прочитът на тази книга ме върна 12-13 години назад във времето, когато я срещнах. И тогава се упрекнах за това, че навремето не съм знаел колко важна ще се окаже Дора Валие, за да вляза в по-тесен контакт с нея и поне малко да си поговорим“, казва италианският художник.

ЗА ДОРА ВАЛИЕ

Дора Увалиева напуска България през 1950 година и се установява в Париж. Там добива популярност като Дора Валие. Изучава византийско изкуство и защитава дисертация в университета в Падуа. През 1953 г. се присъединява към списанието "Каи д’Ар", наследявайки Жак Дюпен. По този начин се запознава с Жорж Брак, Пикасо и много от големите художници на 20-и век. През 1967 г. публикува L-Art Abstrait, където проследява историята на абстракцията, нейната поява в живописта и скулптурата. 

„След публикуването на книгата през 1980 година, френската преса взе много интервюта от нея, стана популярна и така нещата напред за нея продължиха. В  едно от интервютата тя казва: „Аз никога не съм се чувствала изкуствовед. По-скоро се чувства като човек, който е писал за неща, които не съществуват, но които можеха да съществуват“. Това е декларацията, която Дора Валие прави пред журналистите“, разказва Атилио Таверна.

Той посочва, че преди около пет години в квантистиката са открити временните кристали. „Това са кристали, които живеят 70-80 секунди, защото имат анатомична мрежа, която е много слаба. Появяват се и изчезват“, казва той. Когато вижда изображение на такива кристали, го изпраща на своя приятелка, която е директор на всички музеи в Рим. И я пита: „Сега, кажи ми, като виждаш това изображение, не намираш ли моето творчество в нея?“ А жената отговоря: „Да, точно това е, което намирам“.

„Съгласни сме, че моето творчество е като в тази картина. Само че моята картина е направена преди 30 години, а не преди четири-пет. И всъщност тази случка доказва предсказанията на Дора Валие, че правим нещо, което не съществува, но е можело да съществува“, казва италианският художник.

Атилио Таверна (1945) живее и работи в Басано дел Грапа (Виченца). Учи живопис в Академията за изящни изкуства във Венеция. Основополагаща за кариерата му е срещата му в средата на 70-те години с професор Дино Формаджо, известен естет, с когото започва теоретични изследвания. След дълъг престой в Париж, заминава за САЩ и през 1989 г. публикува теоретичното изследване „Проучване над хипотеза за форма“. Прави изложби в различни градове на област Венето, Италия, и Германия.

Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
„Силна вода“ открива есенното издание на кинофестивала „24 през 2024“
В Силистра откриха изложба с творби на художници, поставили началото на изобразителното изкуство в града
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Под прожектора
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Авансцена
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.